2019 - JC-ELECTRONICS

Wat ooit gewerkt heeft, kan wéér werken

Terugkijkend op het jaar 2019 is het overduidelijk dat JC-Electronics uit Leek de gedoodverfde onderneming is die het verdient om de ‘ondernemingsprijs 2019 van de Ondernemersvereniging Westerkwartier’ te krijgen. JC-Electronics is een internationale speler op het gebied van industriële elektronica. Het is een jong en ambitieus bedrijf dat in een periode van ruim 13 jaar is gegroeid van twee mensen die gestart zijn op een zolderkamer in Marum, via een pand aan de Poortweg in Marum, naar een bedrijf met meer dan 200 personeelsleden in het bedrijfspand aan de Zernikelaan in Leek. JC-Electronics heeft buitenlandse vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Daarnaast heeft JC-Electronics verkoopvestigingen in Italië, Spanje en Polen.

JC-Electronics verkrijgt de ondernemingsprijs 2019 van de Ondernemersvereniging Westerkwartier, omdat de ondernemers uit het Westerkwartier trots zijn op dit bedrijf in onze regio. Trots omdat het bedrijf:

• Een grote bijdrage levert aan de circulaire economie. Duurzaamheid is een centraal thema. Gebruikte en defecte elektronica voor bedrijven en fabrieken wordt gereviseerd en als nieuw weer ingezet in productielijnen en individuele producten. JC-Electronics heeft als motto ‘Wat ooit gewerkt heeft, kan wéér werken!’
  • Een grote bijdrage levert aan de werkgelegenheid in onze regio. In een korte periode is het bedrijf zeer fors gegroeid tot meer dan 200 personeelsleden.
  • Een grote bijdrage levert aan het opleiden en ontwikkelen van vakmensen en het bieden van opleidingskansen en werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

JC-Electronics heeft in Leek een eigen interne bedrijfsschool waar vakmensen worden opgeleid op MBO 2,3 en 4-niveau (BBL) in samenwerking met ROC Friese Poort. Ook is JC-Electronics momenteel druk bezig met het opzetten van een HBO Associate Degree  opleiding (soort MBO 5). Verder biedt het bedrijf stageplaatsen aan voor leerlingen die een BOL-opleiding volgen in het MBO, als voor leerlingen van het HBO maar ook ‘snuffelstage’ plaatsen voor HAVO en VMBO.

Naast de interne bedrijfsschool in Leek, is er in Marum de JC-Academy gevestigd. Hier worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt opgeleid. Vanuit hetzelfde motto ‘wat al eens gewerkt heeft, kan wéér werken’ worden kansen geboden aan mensen die werkloos thuis zitten. Met het succesvol doorlopen van de JC-Academy krijgen deze mensen een opleidingscertificaat en zicht op een betaalde baan.

JC-Electronics heeft in 2019 het bedrijf en onze regio verder op de kaart gezet met de verkiezing tot het beste leerbedrijf van de provincie Groningen in de sector ‘techniek en gebouwde omgeving’, het beste leerbedrijf landelijk in de sector ‘techniek en gebouwde omgeving’ én het beste leerbedrijf van heel Nederland in alle sectoren. Ook verkreeg JC-Electronics de Exportparel 2019 van de Exportclub Noord.

De Commissie en het voltallige OVW-bestuur feliciteert JC-Electronics van harte met de OVW jaarprijs 2019.