2006 - Sylvaphane group

De BVL-Jaarprijs is een stimulans voor bedrijven om goed ondernemerschap te tonen. Een stimulans welke werkt, want verschillende Leekster bedrijven vielen dit jaar in de prijzen en ook de gemeente Leek werd onderscheiden als MKB vriendelijkste gemeente van Groningen. Een teken dat er prima ondernemers in Leek actief zijn. Voorzitter Jan van der Laan refereerde hieraan in zijn speech, net zoals hij stil stond bij het overlijden van Theun Zwart en Duurt Louwes, twee mensen die een belangrijke rol speelden in de totstandkoming van het positieve ondernemersklimaat in Leek.

Ook dit jaar is weer een bedrijf dermate op een positieve manier opgevallen, dat het uitverkoren is voor de BVL-Jaarprijs. En dan blijkt dat het niet altijd nodig is om een opvallend product te maken om toch op te vallen. De prijswinnaar is Sylvaphane Group B.V. uit Tolbert, producent van voornamelijk polyethyleen en polipropyleen producten, waarbij de succesvolle regionale milieuzak in het oog springt, maar bijvoorbeeld een groot deel van het Nederlandse brood is verpakt in zakken gemaakt in Tolbert en ook afvalzakken voor ziekenhuizen en andere doeleinden in grote getale worden geproduceerd. De redenen voor het bestuur van de BVL om juist dit jaar Sylvaphane te onderscheiden is dat het bedrijf innovatief bezig is en daarbij samenwerking met andere partners niet schuwt. Op deze manier weet het bedrijf zich prima staande te houden in een markt die in beweging is. Het bedrijf maakt intern en extern een zeer verzorgde indruk voor een productiebedrijf en speelt daarnaast een belangrijke rol als werkgever in de regio. Recentelijk is grondig gekeken naar het productieproces en dit heeft geresulteerd in een nieuwe opzet van de fabriek, waardoor nog efficiënter kan worden geproduceerd.

Het bedrijf heeft een historie die terug gaat naar 1924 als fabrikant van verbandstoffen. In de loop der jaren is deze activiteit uit beeld verdwenen binnen het bedrijf, dat nu uit drie werkmaatschappijen bestaat onder de naam Sylvaphane Group B. V. Dat zijn Van Bokkum Verpakkingen, welke handelt in verpakkingsmaterialen, Sylvaphane Holland verantwoordelijk voor de verwerking van onder andere polipropyleen en Sylvaphane Plastics wat de extrusie en verwerking van polyetheen verricht. In 1999 zijn alle activiteiten van het bedrijf onder gebracht in Tolbert.

Heimen van Diest en Huub Rombouts namen de prijs in ontvangst van Jan van der Laan. Sylvaphane Group BV komt hiermee op een imposante lijst van bedrijven die het bijna allemaal nog steeds uitstekend doen. In 1986 was de Poelman Groep de eerste winnaar. Voor alle winnaars kan een kijkje worden genomen op de website van de BVL www.bedrijvenverenigingleek.nl