2014 - Kleinste soepfabriek

Het bestuur van de Bedrijven Vereniging Leek heeft de BVL-jaarprijs 2014 uitgereikt aan:

DE KLEINSTE SOEPFABRIEK, gevestigd aan de Kapteynlaan 1 te Leek.

De commissie die in opdracht van het bestuur van de BVL de winnaar van de BVL-jaarprijs 2014 unaniem heeft voorgedragen heeft over het bedrijf onder meer het volgende naar voren gebracht:

• De Kleinste Soepfabriek werd in mei 2005 opgericht door Michel Jansen na twee eerdere pogingen een onderneming gericht op het produceren van ambachtelijke biologische soep op te zetten.
  • Michel Jansen startte de Kleinste Soepfabriek als eenpitter. De productie en de verkoop deed hij in zijn eentje. De productie van maximaal 8000 potten soep per half jaar voldeed niet aan de vraag.
  • Michel Jansen is een gepassioneerd ondernemer die helemaal begaan is met zijn product. Hij voert zijn visie door tot in de kleinste details en hij wil geen concessies doen aan de oorspronkelijke uitgangspunten van een biologisch kwalitieitsproduct.
  • De eerste jaren draait de Kleinste Soepfabriek in de boerderij van Arkema in Noordbroek. In 2006 treedt Willem Versteeg toe als vennoot. Er volgen jaren van groei. Er wordt niet getornd aan de prijs van de soep omdat de soepen uniek zijn en de kwaliteit van het product hoog blijft.
  • Door de voortzettende groei is een grotere huisvesting nodig. In mei 2011 is de definitieve vestiging van de Kleinste Soepfabriek in Leek aan de Kapteynlaan 1 een feit.
  • De vleugels werden uitgeslagen middels afzet van de soepen in het buitenland, zoals India, Italië, Spanje, Japan, Taiwan, Verenigde Staten, België, Duitsland en Engeland met namen als Petite Fabrique de Soupe en Smallest Soup Factory.
  • Door verschillende presentaties van de soepen met landelijk bekende koks is een nieuwe eigenzinnige strategie gevonden. Flexibel zijn in klein en groot. Zichtbaar zijn bij delicatessenwinkels, maar ook in het schap bij Albert Heijn en Jumbo.
  • Kwaliteit staat voorop. SMAAK: hier draait het om. VOOR EEN TOPSOEP KUN JE KLANTEN ALTIJD WAKKER MAKEN.
  • Deze ondernemers verrijken het ondernemerschap van Leek en de regio. Een prachtig bedrijf, dat vanuit de genen wordt aangestuurd door een biologische soeppionier die als motto heeft: DEZE UITDAGING IS GEEN MANIER VAN WERKEN MAAR VAN LEVEN