2011 - Loonbedrijf Lucas Stuut B.V.

Het bestuur van de Bedrijven Vereniging Leek heeft de BVL-jaarprijs 2011 uitgereikt aan:

Loonbedrijf Lucas Stuut B.V., gevestigd aan Jonkersvaart 85 in Zevenhuizen.

De volgende afwegingen zijn redenen geweest om tot dit unaniem advies te komen. ‘Het is een familie bedrijf “pur sang”. Vader Lucas Stuut met gezin, uit de basis van een melkveehouderij /kippenmesterij en kleinschalig loonwerk met vier personen, is in circa 1985 begonnen met de omslag naar een volledig loonbedrijf.

In de periode 1985-1990 zijn de drie zonen, Rien, Henk en Cor, het bedrijf Stuut ingestapt. In deze leerfase met vijf medewerkers, is het bedrijf langzaam gegroeid onder aanvoering van pa Lucas. Vanaf 2005 gaat het ondanks de terugloop van de economie in de laatste jaren erg goed met het bedrijf, hetgeen resulteert in de overname van de activiteiten door de drie zonen in 2008, waarbij senior Lucas actief is als adviseur aan het bedrijf.

Inmiddels zijn in het bedrijf rond 25 medewerkers werkzaam en tevens door het jaar heen gemiddeld nog eens vijf losse inleners.

De investeringen van de laatste jaren zijn zeer indrukwekkend. Door investeringen in nieuwe bedrijfsgebouwen, 6000m2, en materieel blijft het bedrijf gestaag groeien tegen alle economische trends in. Inmiddels heeft men ook een eigen onderhoudsdienst en service op locatie en onderdelen magazijn.

Bijkomende activiteiten in de laatste jaren zijn geweest de openbare weegbrug, rijplaten verhuur, verhuur van hoogwerkers, verkoop van zand, gebroken puin, bestrating en riolering materiaal. Aanleg van natuurgebieden, vijvers, ecologisch bermbeheer, gladheids bestrijding enz.

De werkzaamheden worden onder andere uitgevoerd in opdracht van Landschapsbeheer Groninger Landschap, Staatsbosbeheer, gemeenten, provincies en uit de agrarisch sector.

De vaart zit erin. De benaming loonbedrijf is dan ook achterhaald, alhoewel de broers, inmiddels alle begin 40, de agrarische sector als core business blijven zien. Onder de werknemers heerst het familie gevoel en ieder voelt zich dan ook heel trots op dat waar de onderneming nu voor staat.

Kortom een bedrijf waar met hard werken en een no-nonsens mentaliteit de klant koning is. ‘Deze aanpak van ondernemen verdiend een plek in de schijnwerpers en de aandacht die het krijgt. Door de uitreiking van de BVL jaarprijs zal extra motivatie zijn om de doelen voor de komende jaren te realiseren. Loonbedrijf fa. Stuut B.V. is gevestigd aan Jonkersvaart 85 in Zevenhuizen, telefoon 0594-631445, e-mail: info@loonbedrijfstuut.nl.